Ania Żak1

Anna Żak – tancerka, choreografka

Wykształcenie: absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych Wiedzy o Kulturze na Wydziale Humanistycznym UMCS.

Praca:

Jest organizatorką wydarzeń Lubelskiego Teatru Tańca/Centrum Kultury w Lublinie, pedagogiem, choreografem, kierownikiem artystycznym Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej.

W latach 1993-2000 jako tancerka Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, kreowała postaci we wszystkich zespołowych choreografiach Hanny Strzemieckiej, w tym nagradzanych „Pustych ulicach”, „Głosach”, „Godzinach, latach…”, gombrowiczowskich „plepleJAdach”, „Akrobaci, kwiaty i księżyc pomiędzy” poświęconych Marcowi Chagallowi. Wspólnie z Ryszardem Kalinowskim przygotowywała premiery duetów „Z rachunku prawdopodobieństwa”, „Ku dobrej ciszy”

Od 2001 r. w ramach struktur Lubelskiego Teatru Tańca/ Centrum Kultury realizuje program artystyczny teatru (spektakle: „Traktat optyczny” (chor. Hanna Strzemiecka, „48/4″ (chor. Ryszard Kalinowski) , „Głód Knuta Hamsuna” (realizacja: Łukasz Witt-Michałowski, Ryszard Kalinowski), „Gracerunners” (chor. Karen Foss), „Stand by” (film TVP Lublin) „Historie których nigdy nie opowiedzieliśmy” (chor.  imone Sandroni), „Stalking Paradise” (Kenneth Flak i Kulli Roosna)

Organizacyjnie współtworzy między innymi Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, Forum Tańca Współczesnego, Międzynarodowy Dzień Tańca.

Od 2005 roku jest kierownikiem artystycznym, pedagogiem i choreografem Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej. Dla Grupy zrealizowała spektakle „continue”, „clear/n”, „stadium.etap.I” inspirowany twórczością Magdaleny Abakanowicz, „opium” związane z twórczością Jeana Cocteau, a także wiele etiud i projektów w przestrzeni miasta m.in „Cztery pory roku – metamorfozy lubelskie – Jesień.”, „miejsca, chwile” (Brama Ku Farze, Fontanna i plac zabaw na Placu Litewskim, skarpa pod klasztorem Ojców Dominikanów ) Reżyserowała ruchowo widowisko muzyczne „Pieśń z Pieśni” (libretto: Jan Kondrak muzyka: Zbigniew Łapiński, Jan Kondrak)

Współpraca:

Od 2008 roku współpracuje z Teatrem Andersena w Lublinie: spektakl „Piękna i Bestia” w reżyserii i choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć [asystent choreografa i główna rola w spektaklu].

Współpracuje z teatrami i zespołami młodzieżowymi, a także z instytucjami w zakresie szkolenia kadr z tańca współczesnego. Prowadzi warsztaty dla grup tanecznych oraz dla nauczycieli, a także zajęcia z tańca współczesnego dla nauczycieli w ramach studiów podyplomowych Artystyczne Formy Aktywności Ruchowej w ramach Centrum Kształcenia Kadr Oświatowych „Oświata Lingwista”, dla Instruktorów Tańca Sportowego (Polska Akademia Sportu), z ruchu scenicznego dla studentów kierunku „jazz i muzyka estradowa” na Wydziale Artystycznym UMCS.

Współpracując z Warsztatami Kultury w Lublinie jest kuratorem d/s tańca Nocy Kultury – Energie Miasta. W 2013 roku jako kurator zrealizowała autorski projekt „Tygiel Tańca” na Placu Litewskim w Lublinie.

Juror dziecięco-młodzieżowych festiwali tanecznych, ekspert komisji powoływanych przez IMiT oraz Instytut Teatralny.

Nagrody i wyróżnienia:

2013 – Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania

2013 – Laureatka Złotej Dziesiątki Kobiet Lubelszczyzny „Lublinianka Roku 2013”

2010 – laureatka VI Konkursu Bene Meritus Terrae Lublinensi – Dobrze zasłużonych dla Lubelszczyzny – Miasto w dialogu

2006 – Medal Prezydenta Miasta Lublin za organizację X MSTT

2005 – Indywidualna Nagroda Prezydenta Miasta Lublin za całokształt pracy w dziedzinie kultury

Aktywność:

Jest autorką i koordynatorką edukacyjnego projektu tanecznego „Myśl w ruchu”, który od 2011 roku realizuje dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca, a którego tworzenie zapoczątkowała w 1999 roku, pracując w SP nr 6 w Lublinie. Odbyły się już cztery edycje tego projektu, skierowanego do lubelskich publicznych szkół podstawowych. W oparciu o programy pilotażowe Lublina i Wrocławia zostały opracowane wytyczne do ogłoszenia otwartego naboru w ramach programu IMiT i MKiDN „Myśl w ruchu” na kolejne lata. O koncepcji programowej oraz o celach i wnioskach z realizacji projektu, autorzy Anna Żak (Lublin) i Adam Kamiński (Wrocław) referowali na konferencji naukowej zorganizowanej przez Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie w 2012 roku „Edukacja taneczna w Polsce – realia i wyzwania” w ramach panelu „Edukacja pozainstytucjonalna i uzupełniające formy kształcenia” oraz podczas Międzynarodowej Konferencji „Edukacja taneczna w Polsce i w Europie”, która odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie w ramach projektu „Poznanie przez taniec” realizowanego wspólnie z Den Norske Opera & Ballett podając realizację lubelskich edycji projektu Myśl w ruchu jako dobre praktyki wśród projektów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

Była pomysłodawcą i organizatorem Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego „Taniec-energia ciała i wyobraźni”(2006). (pięć edycji).

Udział projektach i festiwalach:

w Polsce i za granicą, m.in.: Bodensee Tanztage, Zurich, Munsterlingen, Szwajcaria; Central Station: Dance – International Festival, Budapeszt, Węgry; International Festival of Modern Dance, Kowno, Litwa; Tanzmesse – Międzynarodowe Targi Tańca Współczesnego, Essen, Dusseldorf i Garath ,Niemcy; International Festival Modern Choreography, Witebsk, Białoruś; Projekt Polsko – Fiński z C&K Dance Company, Helsinki, Finlandia; Grazer Tanztheater – Tage Graz, Austria; American Dance Guild International Festival „Global Dance Today” Nowy Jork USA; Projekt „Nova Polska” Paryż, Lyon; Międzynarodowy Konkurs Młodych Choreografów w Hannoverze, Niemcy; Międzynarodowy Festiwal Tańca „Free Dance” w Dniepropietrowsku, Ukraina; Centrul National al Dansului, Bukareszt, Yerba Buena Center for the Arts, Novellus Theater, San Francisco, Hagenfesten Art Flow in Dala-Floda, Szwecja, Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu; Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu; Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku, Łódzkie Spotkania Teatralne, Krakowskie Spotkania Baletowe, Polska Platforma Tańca „taniec.pl” w ramach festiwalu „ciało_umysł” w Warszawie, Projekt Nowy Taniec – Stary Browar – Kulczyk Foundation, Biennale Tańca Współczesnego w Poznaniu, Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra w Toruniu.

5 PYTAŃ:

1. Moje artystyczne inspiracje…

Życie jest jedną wielką inspiracją… Woda, chmury, przeloty ptaków, drzewa, ludzie…na ulicy, na przystanku, w sklepie, przypadkowe zdarzenia, nieposkładane myśli, dym z komina… Wszystko co poruszy jakieś struny w duszy. Wszystko czasem tańczy i staje się choreografią. Inspirują także wielcy twórcy architektury, literatury, rzeźb, fotografii, filmu, muzyki… Zakochiwałam się już w Chagallu, Schulzu, Gombrowiczu, Jeanie Cocteau, Magdalenie Abakanowicz….

2. Czuję się artystką…

No właśnie nie do końca mam odwagę i potrzebę, by tak o sobie myśleć… Dotykam intuicyjnie materii związanej ze sztuką, z wrażliwością kategorii ‘art’, żyję tym na co dzień… ale wciąż wiele do zrobienia przede mną. Spełniam się twórczo…a czasem mi tych twórczych spełnień brakuje i potrzebuję wtedy czasu, by za nimi zatęsknić….

Od wielu lat dzielę pracę artystyczną z działaniami organizacyjnymi, edukacyjnymi…i czasem więcej czasu spędzam za biurkiem lub jako pedagog niż w procesie twórczym…ale kiedy się to wszystko łączy to właściwie tworzy pełnię, w której się odnajduję…

3. Moje ulubione własne dzieło…

Nie stworzyłam dzieła… Uznanie własnych prac twórczych za dzieła byłoby chyba początkiem końca. A mnie się wciąż wydaje, że jestem u progu tworzenia…

Lubię dwie skrajnie różne swoje propozycje artystyczne stworzone dla Tancerek Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej „stadium” i „opium” …Spektakle teatru tańca postawione na dwóch biegunach… Pierwszy inspirowany twórczością Magdaleny Abakanowicz, niezwykle prosty, oszczędny w środkach, ciężki… Oraz drugi „opium” – gęsty od kobiecej wielobarwności, zmysłowy, nasycony surrealistyczną atmosferą snów i tajemnic…Pewną magię i ludzki wymiar, których połączenie jest dla mnie najciekawszym doświadczeniem miało też w sobie „daleko od ciała” realizowane we współpracy jako d&a dance action.

Spełnieniem są także projekty edukacyjne…jak „Myśl w ruchu’…Kiedy widzę kolejne dzieci i młodych ludzi, którzy odkrywają pasję w tańcu…

4. Dla Lublina chciałbym stworzyć…

Dla Lublina tworzy się każdego dnia…Lublin jest tak specyficznym magicznym zagłębiem, które wydaje się, że nie potrzebuje rzeczy wielkich…potrzebuje czegoś dla Ludzi…ludzkiego…czasem całkiem zwykłego i prostego… Mam wrażenie, że dotykam tej tkanki miasta realizując fragmenty spektakli tanecznych w przestrzeniach pozateatralnych określając te akcje jako cykl „…miejsca…chwile”.

Przekształcanie choreografii i szukanie dla niej nowego miejsca jest tak samo inspirujące jak odkrywanie tych miejsc. Gdy taniec wypełnia przestrzeń, znane miejsca ożywają. Każde z nich posiada niepowtarzalną energię, a i taniec zaczyna żyć tam innym życiem. (Brama i ulica Ku Farze, fontanna i plac zabaw na Placu Litewskim, Skarpa pod Bazyliką oo.Dominikanów).

5. Istotą sztuki jest…

prawda…i ludzka twarz. Bez tych poszukiwań człowieczeństwa taniec i inne dziedziny sztuki byłyby tylko formą.

PORTFOLIO: