OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ewa Niestorowicz – malarka, graficzka, nauczyciel akademicki

Wykształcenie:

ukończyła studia wyższe na dwóch kierunkach, na Wydziale Psychologii i Pedagogiki oraz na Wydziale Artystycznym.

W 1999 r. ukończyła studia pracą dyplomową w pracowni malarstwa prof. Adama Styki, uzyskując dyplom z wyróżnieniem rektora.

Praca:

Od 2000 r. pracuje na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie w Zakładzie Wiedzy Wizualnej, na stanowisku adiunkta.

W 2006 r. uzyskała tytuł doktora.

Wystawy międzynarodowe za granicą:

2015 – 18th International Print Biennial Varna, Bułgaria

2014 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 33nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Taller Galeria Fort, Cadaques, Hiszpania

2014 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 33nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Fundació Tharrats d’Art Gràfic, Pineda de Mar, Barcelona, Hiszpania

2014 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 33nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Wingfield Barns, Suffolk, Wielka Brytania

2014 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 33nd Mini Print International of Cadaques”, galeria L’Etangd’Art Galery, Bages, Francja

2013 – wystawa malarstwa polskiego „Dialog intymny”, Wah House Art Galery, Hangzhou, Chiny

2013 – wystawa malarstwa polskiego „Sztuka bez granic”, He Shuifa Art Gallery, Hangzhou, Chiny

2013 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Fundació Tharrats d’Art Gràfic, Pineda de Mar, Barcelona, Hiszpania

2013 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Wingfield Barns, Suffolk, Wielka Brytania

2013 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria L’Etangd’Art Galery, Bages, Francja

2013 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Taller Galeria Fort, Cadaques, Hiszpania

2012 – międzynarodowa wystawa „Panienki Lwowskie”, Pałac Sztuki, Lwów, Ukraina

2012 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Taller Galeria Fort, Cadaques, Hiszpania

2012 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria L’Etangd’Art Galery, Bages, Francja

2012 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Wingfield Barns, Suffolk, Wielka Brytania

2012 – międzynarodowy konkurs sztuki „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, galeria Fundació Tharrats d’Art Gràfic, Pineda de Mar, Barcelona, Hiszpania

2012 – międzynarodowy konkurs sztuki „International Triennal of Graphic Art Bitola”, Bit Fest Festiwal, Museum of Bitola- Bitola, Macedonia

2012 – międzynarodowy konkurs sztuki „Abstracts” Art Competition”, Virtual Gallery, Palm Beach, Floryda, USA

2011- międzynarodowy konkurs sztuki „New York Art Maraton” – Gertsmann Contemporary Art Galery, New York, USA

2011 – międzynarodowy konkurs sztuki „Abstracts” Art Competition – Virtual Gallery, Palm Beach, Floryda, USA

2009 – V Międzynarodowe Biennale Miniatury, wystawa pokonkursowa, Galeria Brotzinger Art- Pforzheim, Niemcy

2009 – V Międzynarodowe Biennale Miniatury”, wystawa pokonkursowa, Galeria Ladhaus, Graz, Austria

Wystawy międzynarodowe w Polsce:

2014 – wystawa poplenerowa „X Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna

2013 – wystawa poplenerowa „IX Międzynarodowy Plener Artystyczny” Galeria CK, Łęczna

2012 – wystawa poplenerowa „VIII Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna

2011 – wystawa poplenerowa „VII Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna

2010 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria „Bez podziału”, Pałac Kultury Zagłębia, Dąbrowa Górnicza

2009 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Muzeum ST. Staszica, Piła

2009 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria BWA, Tarnów

2009 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Nowohuckiego Centrum Kultury, Nowa Huta

2009 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria BWA, Kalisz

2009 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, -Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin

2009 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Muzeum im. A. Ostrowskiego, Tomaszów Mazowiecki

2008 – pokonkursowa wystawa malarstwa „V Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Ośrodka Promocji Kultury, Częstochowa

2008 – pokonkursowa wystawa malarstwa „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Akademii Sztuk Pięknych, Kraków

Wystawy krajowe:

2014 – „Artyści UMCS 2014” ,Galeria ,He Shuifa”, Lublin.

2014 – ,,Absolwenci Wydziału Artystycznego UMCS”, Galeria Zajezdnia, Lublin

2013 – wystawa zbiorowa „OtwARTa Grupa”, Galeria TPSP „Przy Bramie”, Lublin

2012 – wystawa zbiorowa „OtwaARTa Grupa i przyjaciele”, Galeria ZPAP, Gdańsk

2011 – wystawa zbiorowa „Alchemia Kobiet UMCS”, ACK UMCS Chatka Żaka, Lublin

2011 – wystawa zbiorowa „Różowa Wystawa”, Galeria SOS sztuki, Lublin

2011 – wystawa zbiorowa ZPAP „16 Wschodni Salon Sztuki”, Galeria Zajezdnia ISP, Lublin

2010 – wystawa zbiorowa „Sztuka i wirtualność – artyści UMCS”, Galeria Zajezdnia ISP, Lublin

2009 – wystawa zbiorowa „Unia Lubelska 1569 i jej tradycje” Muzeum UMCS, Lublin

2008 – wystawa plastyków kręgu lubelskiego, Galeria Sztuki Zamek, Sucha Beskidzka

2007 – wystawa pokonkursowa „Biennale Małej Formy Malarskiej”, Galeria Wozownia ZPAP, Toruń

2007 – „X lat Wydziału Artystycznego UMCS”, Zamek Lubelski, Lublin

2005 – wystawa pokonkursowa „Biennale Małej Formy Malarskiej” ,Galeria Wozownia ZPAP, Toruń

2005 – wystawa pokonkursowa „I Ogólnopolskiego Biennale Obrazu”, ZPAP „Artefakt”, Łódź

2005 – wystawa pokonkursowa, ZPAP „Autograf Roku 2004”, Zamek Lubelski, Lublin

2004 – wystawa pokonkursowa ZPAP „Autograf Roku 2004”, Zamek Lubelski, Lublin

2003 – wystawa pokonkursowa „Biennale Małej Formy Malarskiej”, Galeria Wozownia ZPAP, Toruń

2003 – wystawa pokonkursowa „II Ogólnopolskim Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej”, Trójmiasto

2003 – wystawa pokonkursowa „XI Wschodnim Salonie Sztuki”, Galeria Zamek, ZPAP, Lublin

2002 – „Artyści UMCS”, Zamek Lubelski, Lublin

Wystawy indywidualne w Polsce i za granicą:

2013 – wystawa „Poland – Japan 4 Artists Painting Exhibition” (Kiyohiro-Niestorowicz-Touru-Papiernik), Galeria WAY, Toyama, Japonia

2013 – wystawa malarstwa i grafiki Niestorowicz – Papiernik, Galeria ,,Na Piętrze” ZPAP, Toruń

2013 – wystawa malarstwa, Galeria 31, Lublin

2013 – wystawa „Japan-Poland 4 Artists Painting Exhibition” (Kiyohiro-Niestorowicz-Touru-Papiernik), Galeria 31, Lublin

2013 – wystawa malarstwa i grafiki „Melodie Świateł i Powietrza”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz

2012 – wystawa grafiki, Galeria Zamek, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Sandomierz

2012- wystawa „Grafika i Malarstwo”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Rzeszów2011 – wystawa grafiki „Tajemnica Przestrzeni” – Lwowska galeria Akademii Sztuk Pięknych TPSP, Lwów, Ukraina

2011 – wystawa grafiki „Między Światłem a przestrzenią” Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Krosno

2008 – wystawa malarstwa „Kalejdoskop wzruszeń”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz

2007 – wystawa malarstwa, Galeria „Babie Lato”, Lublin

2005 – wystawa malarstwa, Galeria TPSP „Przy Bramie” Lublin

2004 – malarstwa „O-czarowanie”, Galeria „Przy Krótkiej”, Sandomierz

2004 – wystawa malarstwa „Jesienne impresje”, Galeria „Schodek” Kazimierz Dolny

2003 – wystawa malarstwa „Rytm życia”, Galeria Tykocińskiej, Tykocin

2003 – wystawa malarstwa pt. „Przebudzenie”, Galeria Marszand ZPAP, Białystok

2003 – wystawa malarstwa – Galeria Politechnika, Białystok

2001 – wystawa malarstwa „Preludium”, Galeria 31, Lublin

2000 – wystawa malarstwa „Metamorfozy”, Galeria KUL, Lublin

Nagrody i wyróżnienia:

2013 – Nagroda za najlepszy podręcznik akademicki w roku 2013, projekt okładki i stron tytułowych „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”, Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych, Kraków

2012 – Nagroda Special Recognition Award w międzynarodowym konkursie sztuki „Abstracts” Art Competition, Palm Beach, Floryda, USA

2011 – Nagroda Semi-final Award w międzynarodowym konkursie sztuki „New York Art Marathon”, Gertsmann Contemporary Art Galery, New York, USA

2011 – Nagroda Special Recognition Award w międzynarodowym konkursie sztuki „Abstracts” Art Competition, Palm Beach, Floryda, USA

2007 – I nagroda na ogólnopolskim konkursie za najlepszą pracę doktorską 2007 „Otwarte Drzwi 2007”, PFRON, Warszawa

Monografie i publikacje autorskie:

2015 – The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind Persons CAMBRIDGE SCHOLARS Publishing, Cambridge, United Kingdom

2007 – Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych, wydawnictwo UMCS, Lublin

Artykuły w publikacjach zbiorowych:

2015 – Między terapią a kreacją: Słów kilka o wyobraźni i akcie twórczym głuchoniewidomych rzeźbiarzy, [w]: Sztuka i Edukacja, pod red. A. Boguszewskiej, B. Niścior; Wydawnictwo UMCS, Lublin

2015 – Świat głuchoniewidomych wyzwania twórcze, [w]: Świat głuchoniewidomych – wyzwania współczesności, pod red. Bogusława Marka, Grzegorza Wiącka, Wydawnictwo KUL, Lublin

2014 – Ilustracja przestrzenna dla osób z dysfunkcją wzroku, [w:] Interpretacje i inspiracje dla edukacji artystycznej, pod red. Anny Mazur i Romualda Tarasiuka, Wydawnictwo UMCS, Lublin

2013 – Możliwości artystyczne osób głuchoniewidomych. Badanie kompetencji estetycznej, w: Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki- pod red. dr hab. Anny Żukowskiej, s. 177-192, Wydawnictwo UMCS, Lublin

2013 – Badanie recepcji malarstwa współczesnego. Przeżycia estetyczne wobec obrazów figuratywnych i niefiguratywnych, [w]: Sztuka jako remedium, pod red. M Stępnik, s. 49-51- Petit S. K., Lublin

2013 – Twórczość plastyczna jako forma wspierania rozwoju osób niewidomych i głuchoniewidomych, [w]: „Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji”- pod red. A. Sobczak, D. Muller- s. 89-104, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

2012 – Głuchoniewidomi-typologia zaburzeń. Twórcze możliwości osób głuchoniewidomych, w : Logopedia. Teoria Zaburzeń Mowy- pod red. Prof. Stanisława Grabiasa i dr Marka Kurkowskiego- s. 315-338- Wydawnictwo UMCS, Lublin

2012 – Komunikat wizualny w twórczości osób głuchoniewidomych, w: Komunikacja wizualna, pod red. prof. Piotra Francuza, s. 269-298- SCHOLAR, Lublin

2006 – Rzeźba osoby głuchoniewidomej jako komunikat w: „Nie głos, ale słowo”- pod red. prof. Kazimiery Krakowiak- s. 125-136-Wydawnictwo KUL- Lublin

Aktywność:

Zajmuje się także grafiką cyfrową i rzeźbą ceramiczną, co znajduje swe odzwierciedlenie również w pracy z osobami głuchoniewidomymi na plenerach rzeźbiarskich w CRzP w Orońsku.

W 1996 roku założyła klub dla osób z jednoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu przy lubelskim oddziale Polskiego Związku Głuchych, gdzie pełniła funkcję kierownika i tłumacza języka migowego.

W latach 1997-2000 pełniła funkcję kierownika i instruktora rzeźby na międzynarodowych plenerach rzeźbiarskich dla osób niewidomych i głuchoniewidomych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Jest autorką kilkunastu recenzji i artykułów naukowych, w tym książki wydanej w języku polskim „Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych i angielskim „The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind Persons”

Zajmuje się również projektowaniem graficznym, jest autorką kilkudziesięciu okładek do książek wydawnictw: Cambridge Scholars Publishing – Newcastle upon Tyne w Wielkiej Brytanii, Wydawnictwo UMCS, Polskie Towarzystwo Logopedyczne.

5 PYTAŃ:

1. Moje artystyczne inspiracje…

Wydawałoby się, że w moich poszukiwaniach w obrębie abstrakcyjnego malarstwa gestu nie ma anegdoty zaczerpniętej ze świata rzeczywistego, jednak moje inspiracje są bardziej splecione z rzeczywistością niż by można przypuszczać. Korzenie tych inspiracji sięgają ku kształtowaniu nowych form, bazując i wychodząc od form rzeczywistych, jednak nie jest to odtwarzanie, tylko szukanie tego co jest pomiędzy. Pomiędzy formą a treścią tworzonej opowieści wplecione są także emocje, nastroje, wrażliwość danej chwili. W formie tworzonej pracy mieści się światło, kształt i przestrzeń, a ich punktem wyjścia jest natura. Emocje i myśli toczą wieczną batalię, gdy usiłuję pochwycić kolor i kształt czegoś, co pozornie nie ma żadnego materialnego odnośnika, a jednak istnieje.

Ostatnio wprowadziłam w moje malarstwo jeszcze jedno medium – technikę cyfrową. Obie techniki, malarska i cyfrowa, przenikają się i dopełniają wzajemnie, wprowadzając w pracę przestrzeń pełną powietrza, tworząc razem całkiem nową jakość obrazu.

Powstaje więc relacja POMIĘDZY. Pomiędzy pierwszym a drugim planem obrazu, pomiędzy „rysunkiem” malowanej spontanicznie farby, która tworzy ekspresyjne motywy pierwszego planu, a uporządkowaną głębią – kompozycją planu drugiego.

Najwięcej powstaje więc POMIĘDZY: kolorem, światłem a przestrzenią.

2. Czuję się artystką…

Artystką bywam…. Dla mnie bycie artystą to stan gotowości twórczej, powiązanej z chęcią rozwoju, samodoskonalenia, nieustannego poszukiwania, przekraczania zastanego.

Taki stan gdy trwa permanentnie zapewne prowadzi do zatracenia się w sztuce, niektórych do obłędu, a ja nie obetnę sobie ucha, bo lubię moje ucho, nie jestem w stanie oddać sztuce wszystkiego bez reszty, dlatego Artystką bywam…

3. Moje ulubione własne dzieło…

Moje ulubione dzieło to dzieło nad którym właśnie pracuję… Uwielbiam ten etap pracy na dziełem, który nazywamy procesem twórczym. Ten etap inkubacji, jak mówią psychologowie postaci czy etap twórczego olśnienia w podświadomości, czego doszukuje się psychoanaliza. Jednakże jedną z najpiękniejszych cech sztuki jest tajemnica, jakkolwiek by to patetycznie nie brzmiało, artysta uczestniczy w tej tajemnicy, poprzez akt twórczy.

Widzę to pracując ze studentami, obserwuję również pracując z osobami głęboko niepełnosprawnymi, bo pozbawionymi dwu najważniejszych poznawczo zmysłów słuchu i wzroku. Widzę jak osoby głuchoniewidome w trakcie plenerów rzeźbiarskich przeistaczają się w twórców. Przestają być ludźmi zamkniętymi za murem ciszy i ciemności, stają się ludźmi naładowanymi radością życia, energią i pasją twórczą. W trakcie rzeźbienia w kontakcie z gliną znika stres, pojawia się fascynacja. Na zazwyczaj smutnych twarzach rozkwita uśmiech, często po raz pierwszy od lat. Ci, którzy na co dzień z trwogą robią jeden samodzielny krok, pokonują w trakcie rzeźbienia lęk przestrzeni. Wchodzą na rusztowania, które często sami sobie budują. Przekraczają bariery, wykonują czynności, które wydają się niemożliwe.

W osobach skrajnie zniechęconych życiem, skrajnie apatycznych, wyzwala się energia i chęć do życia. Buduje się pozytywny stosunek do rzeczywistości. Sztuka może być dla każdego człowieka drogą do szukania świata wolnego od kanonów i ograniczeń. Osoby głuchoniewidome znajdują tę wolność w rzeźbie. W takim właśnie akcie twórczym zawarta jest jakaś moc, która dla mnie dotąd stanowi tajemnicę.

Tak więc, mimo że czuję się spełniona kończąc dzieło, zawsze jest mi trochę żal, że udział w tajemnicy dobiegł końca.

4. Dla Lublina chciałbym stworzyć…

Chciałabym żeby w Lublinie było miejsce gdzie można zrobić wystawę, gdzie można się spotkać z przyjaciółmi, pogadać, wypić kawę. Miejsce artystycznej bohemy Lublina. Takie jak BWA w Rzeszowie, czy Sandomierzu, gdzie na wystawy przychodzi całe miasto, burmistrz, koledzy, miejscowi artyści, gdzie po wystawie można pogadać w kawiarence artystycznej. W Lublinie nie ma takiego miejsca, ale jest nadzieja że może w trakcie takich projektów jak ten zrodzi się taka inicjatywa. Chętnie wezmę w tym udział.

5. Istotą sztuki jest…

W odpowiedzi na to pytanie napisano tomy, szukali jej od wieków zarówno filozofowie zajmujący się estetyką, jak i psychologowie. Moją ulubioną jest myśl W. Tatarkiewicza, który sądzi, że „sztuka jest to odtwarzanie rzeczywistości bądź kształtowanie form, bądź wyrażanie uczuć, o ile owo odtwarzanie bądź kształtowanie, bądź wyrażanie, jest zdolne zachwycać bądź wzruszać, bądź wstrząsać”. Bo czyż to zachwycanie, bądź wzruszanie, bądź wstrząsanie nie stanowi właśnie sedna, istoty sztuki?

PORTFOLIO: